Hytten på byfjellet

Hytten ligger på Søre Midtfjell eller Starefossfjellet, ca. ti minutters gang på sti fra toppen av S-svingen. Hytten kan sées fra store deler av byen og Fana, Laksevåg og øyene i vest.

Fjell-Kameraterne er stiftet av gutter fra området omkring Skansen i 1919, og de hadde Fjellveien, Fløyen, Midtfjellet, Rundemanen og Blåmanen som et naturlig virkeområde for sport og fritid.Tidlig reiste spørsmålet seg om en egen hytte for foreningens medlemmer, og i 1925 fikk de kjøpe hytten Elverhøi som lå i Jordals-skaret, nordøst for radiostasjonen på Rundemanen. Hytten fikk navnet Fjellhytten, ble påbygget og var et kjent og kjært samlingsted for ikke bare klubbens medlemmer, men de aller fleste beboerne i klubbens nedslagsfelt, og området rundt. Da de tyske okkupantene inntok radio stasjonen på Rundemanen, ramponerte de hytten vår grundig, og selv om hytten ble reparert fikk den konkuranse fra vår nye hytte på Kvamskogen som sto ferdig i 1948. I 1952 solgte vi hytten, den nye eieren rev den, og hytten i Jordals-skaret var nå historie i Fjell-Kameraterne.

Drømmen om en hytte i nærområdet var allikevel levende, og i 1979 fikk et av klubbens hederskronte medlemmer Arvid Sivertsen kjøpe denne hytten fra arvingene til Jonas Myhre.

Sivertsens tanke var at hytten skulle bli Fjell-Kameraternes eiendom, et samlingsted for de av medlemmene som var over sin første ungdom, og slik har det blitt. Klubben satte i gang med finansieringen, og med Arvid Sivertsens og andre medlemmers innsats, lotteri, flaskeinnsamling og kronerulling, og et betydelig beløp fra et anonymt medlem, kan vi i dag si at hytten: Den har vi betalt sjøl.

Hytten ble offisielt åpnet, ferdig restaurert i september 1981, og har siden den gang vært det den var ment å være, et sted hvor Fjell-Kamerater og andre fjellvandrere møtes jevnlig. I senere tid er et nytt toalett og redskapshus ferdigstilt.

Hytten ligger 452m.o.h. og kan lånes/leies etter nærmere avtale. Utsikten er fremragende, på klare dager ser du med det blotte øye TV-masten på Stord, Trollfeltet vest i havet og nord til Gulen, og du har bokstavelig talt hele byen for dine føtter.

Arvid Ulleberg
Tlf: 900 94 72